Nieuw lid: Alwin Nieuwenstein

Interview 30 nov 2018

Omschrijving

Centrum voor Excellent Leiderschap


Artikel

‘Er zijn teveel bazen en te weinig leiders’ – is één van de uitspraken die Alwin Nieuwenstein doet in het interview. Met zijn Centrum voor Excellent Leiderschap coacht en traint hij in binnen- en buitenland het management van grote én kleine ondernemingen.

Alwin zet in op coachend leiderschap om het beste uit mensen naar boven te halen en organisaties beter te laten functioneren. De bron hierbij is het boek ‘De manager als coach', geschreven door oprichter van het Centrum voor Excellent Leiderschap, Willem Verhoeven. Hij publiceerde begin jaren ’90 zijn boek dat door het weekblad Intermediair als enige Nederlandse boek werd opgenomen in de Top 15 van managementboeken van de 20e eeuw. Willem wordt gezien als degene die coachend leidinggeven als managementstijl in Nederland geïntroduceerd heeft.

Het Centrum voor Excellent Leiderschap bestaat al meer dan 20 jaar en bestaat momenteel uit drie vennoten: Alwin Nieuwenstein, Dirk Boersma en Monty Trapman. Alle drie mannen die hun sporen hebben verdiend in leiderschap en coaching.

Veeg uit de pan

“Ik vertel een ondernemer nooit wat hij moet doen”, vertelt Alwin. “Dat weet hij of zij zelf veel beter. Wat ik wel doe is kritische vragen stellen en confronteren met wat ik zie. Laatst was ik bij een ondernemer die zijn personeel wilde laten trainen in het nemen van meer verantwoordelijkheid. ‘Ze doen nooit iets uit zichzelf.’ Tijdens het gesprek werd hij even wegeroepen en door de glazen wanden zag ik hoe hij een werknemer op de werkvloer een veeg uit de pan gaf.”

Bang voor de baas

Hij vervolgt: “Dat deed hij duidelijk vanuit zijn hiërarchieke rol. Vanuit de overtuiging: ‘Je moet er bovenop zitten.” Toen hij weer terugkwam confronteerde ik hem hiermee: In welke mate vertrouw jij je mensen? Wat doe jij om ervoor te zorgen dat ze verantwoordelijk nemen? Wat bleek: mensen waren bang om hun nek uit te steken, om initiatief te nemen. Als ze het verkeerd doen, krijgen ze een veeg uit de pan. Hij was even stil, en zag toen in dat hij het zélf was die getraind moest worden.”

Geen leider

Een goede leider is in onze ogen een coachende leider, stelt Alwin. “Natuurlijk moet er iemand zijn die de finale beslissing neemt, maar die beslissing is vaak beter als iedereen gehoord en gewaardeerd is. Dat is waar wij leiders in trainen. Eén van de meest voorkomende redenen dat werknemers vertrekken is dat het met hun leidinggevende niet klikt. Dat zegt veel. “Je kunt uren over iemands leiderschap praten, maar het belangrijkste is wat hij of zij daadwerkelijk doet.”

Uit den boze

Coachend leidinggeven is niet alleen maar soft. Het vraagt om het hebben van een visie, het maken van afspraken en om (durven) aanspreken. Afspraken maken doe je samen, vindt Alwin. “Een afspraak over bijvoorbeeld een target dat gehaald moet worden maak je samen, bespreek je samen en evalueer je samen. Een opgelegde afspraak is geen afspraak, maar een bevel, en die werken meestal niet langdurig, omdat ze niet van de medewerker zelf zijn.”

Toekomstbeeld als start

Het Centrum start in coachings-, trainings- of organisatietrajecten meestal met de vraag: Wat wil je bereiken? Hoe ziet dat toekomstbeeld eruit? Wat gebeurt er als het goed gaat? Het zelf ontwikkelde TROA-model (toekomstbeeld – realiteit – opties -acties) kan praktisch toegepast worden  voor elke organisatie, groot en klein. “Het zijn echt niet alleen grote organisaties waarvoor we werken, ook kleinere bedrijven hebben wij als klant.”

www.excellentleiderschap.nl

 



Afbeeldingen


Auteur

Frank profile pic
Frank Thooft
ondersteuning communicatie